Tuesday, July 10, 2012

Kebiasaaan vs. Realiti

Terkenang telatah anakku yang kedua, sewaktu usianya 5 tahun. Selepas tamat pra-sekolah, biasanya dia akan berada di sekolah untuk program selepas sekolah. Waktu itu hampir perayaan Krismas. Pasti sahaja anak-anak di sekolah tak sabar menunggu Krismas apatah lagi menuggu Santa Claus. Ramai anak-anak masih lagi di"komersial"kan dengan kewujudan Santa.
Anakku, lain kisahnya, sedang anak-anak lain sibuk bercerita apa yang mereka inginkan untuk Krismas, anakku sibuk "berceramah". "Santa itu tidak wujud sama sekali,itu hanyalah khayalan semata-mata," hujah anakku. Dengan suara lantang, rakannya membantah," Itu tak benar!". "Betul!" balas anakku."Tak benar!!!" balas rakan, "betullll!" bentak anakku. Tanpa disedari, mereka terperangkap dalam lemparan "hujah-hujah" yang akhirnya mengakibatkan rakannya menangis kerana tidak tahan dengan asakan anakku.

Suamiku menerima panggilan telefon dari sekolah langsung bergegas ke sana, setibanya, penjaga kanak-kanak memberitahu suamiku. " Anak awak telah membuat rakannya menangis!". "Oh! Apa yang telah anak saya buat?," tanya suami.
Penjaga terus memberitahu " Anak awak cuba menafikan kewujudan Santa..". Suami tercengang "Jadi??...". " Awak sekurang-kurangnya menasihatkan anak awak supaya tak perlu berkata seperti itu di hadapan kanak-kanak ini.." tegasnya.  Suami mula berasa panas di telinga. " Apa yang anak saya cakap itu adalah benar, dan saya tidak akan mengikut cakap awak untuk mengajar anak saya supaya tidak bercakap benar!, Penjaga itu terus terdiam. Terkedu.




No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikan menulis kembali kepada saya.....