Monday, July 9, 2012

Belajar-belajar makan ubi.

Semasa kecil, Tok Aji selalu bawa pulang ubi kayu, sama ada yang dibeli di pasar atau yang dicabut di belakang rumah. Atok Nah akan rebus ubi tersebut, paling sengkek , kami makan dengan kepala parut yang ditambah gula dan sedikit garam. Paling mewah, di makan dengan ikan masin dan sambal ikan bilis. Licin satu pinggan!.



Emak selalu cerita,belajar-belajarlah makan ubi, kalau darurat, senang nanti sebab selalunya pokok ubi di tanam di mana-mana.

Teringat seorang rakan serumah semasa tinggal di rumah sewa dulu. Aida, orang Batu Pahat. Anak Jawo jati. Sewaktu berkunjung ke rumah Aida, ibunya menghidangkan sejenis lagi makanan orang Johor yang dibuat dari ubi. Getuk-getuk namanya. Sebutan bukan calang sebutan, kalau bukan roang Jawo, "emang orak ngerti" sebutannya.he he he!.

Hari ini, getuk-getuk ini sudah dikomersialkan. Macam-macma rupa dan warna!. Walau bagaimanapun, rasanya tetap sama.

Pernah aku cuba merebus ubi di sini. Orang sini lebih mengenali ubi sebagai "yuca". Pesanan yang sama aku berikan pada anak-anakku. "Makan ubi ni..nanti kalau darurat senang!". Anak-anak melopong kebingungan. Apalah ummi ni mengarut. Macam mana senang makan ubi kayu di negeri "orang putih", kalau ubi kentang mungkinlah!.

No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikan menulis kembali kepada saya.....