Friday, January 31, 2020

CERITAKU: Kasih Bonda (Bahagian 2)

"Anak-anak Zah semua nama omputih, Dah.., kalau berlaku apa-apa siapa nak tahu diorang ni orang Islam..." sambung makcik Esah. Tak terlintas langsung dalam benak fikiranku akan hal itu.
Kalau di bumi Pakcik Sam ni, nama 'orang putih' memang sudah biasa diberi kepada anak-anak yang ibu bapa Islam. Mungkin untuk lebih senang berasimilasi dengan masyarakat umum.

"Makcik tak usah risau, insya Allah diorang tu ok, Insya Allah. Biasalah tu kalau berselisih faham suami isteri.." Jawapan lewahku. Tidak sedikitpun aku rasa curiga waktu itu.

"Makcik nak tanya lagi ni, Dah.." sambung makcik. "apa dia cik?, kalau saya boleh bantu..." jawabku. "Agak...dosa tak makcik Dah....makcik ni nak tinggal lama sikit kat sini, tapi pakcik kena balik Singapore sebab ubat dia dah habis. Tak sampai hati nak tinggalkan Zah..." tersentap aku mendengarnya. Kenapa makcik tanya aku soalan sedemikian?

"Makcik dah minta izin pakcik nak tinggal sini?" tanyaku. "dah!" jawabnya ringkas. "pakcik kata apa?" tanyaku lagi. "Dia kata tinggallah, dia tak kisah..." jelas makcik. "Haa..oklah tu! pakcik dah izinkan, maknayna...dia redha" Makcik mula tarik nafas panjang. Mungkin lega mendengar jawapanku. "Kalau terjadi apa-apa, Dah tolong tengokkan Zah dan bebudak tu ya Dah?" waktu itu...permintaan makcik aku anggap bagai soalan biasa, terlintas dalam benak fikiran kalau itu satu petanda. Petanda selepas lebih kurang 5 bulan sebelum kejadian. Aduh! betapalah aku ni tak peka, terkilan rasanya.

Berita

Berita pembunuhan Zah dan bondanya masih belum kuperoleh sepenuhnya.Abang Man, satu-satunya abang Zah di Singapura sudah dapat kami hubungi. Luluh hatinya, tergamak suami sendiri buat kerja durjana! Bagaimana harus disampaikan kepada ayahandanya yang sudah uzur? Allahu akbar! Abang Man kata ayahandanya sangat tenang menerima berita hitam itu. Beliau redha, katanya dia sudah bersedia. Mungkin ayahanda juga sudah menjangka namun urusan takdir Allah tak siapa yang bisa menghalang.

Malam itu, sedikit demi sedikit berita pembunuhan kejam itu kuperoleh. Aku masih tak tahu motif Zah dan bondanya diperlakukan sedemikan rupa.

Berita  kejadian sudah mula berlegar-legar di kaca TV. Fikiran ku melayang cuba membayangkan, Tak tergambar rasanya. Aku mula teringat amanat makcik kepadaku. " Macam mana dengan cucu-cucu makcik Dah?" Aduh! tiba-tiba terngiyang ngiyang kata-kata itu. Apa berlaku kepada anak-anak ini? Di mana mereka sekarang?

Rasa bersalahku bukan kepalang! Macam mana aku terlepas pandang?

' Dah... Shawn, Britney dan Matt sudah diambil oleh pegawai Kebajikan Masyarakat, diorang ditempatkan dengan dua keluarga tentera" Ron memberitahuku akan perkembangan anak-anak malang itu. " Mereka dipisahkan? Duduk dengan keluarga tentera? Mereka Islam ke?" seribu pertanyaan kusemburkan. 'Nampaknya macam tu...tapi tak pasti siapa tinggal dengan siapa. Kita mesti cuba dapatkan bebudak tu!" tegas Ron. "tapi...macam mana?






No comments:

Post a Comment

Sudi-sudikan menulis kembali kepada saya.....